I fjøset har vi ulike smådyr som barna får ta del i å stelle og mate.
Det kan variere hvilke dyr vi har, fra år til år.
Flere av dyrene våre er omplasserte dyr som vi har tatt til oss.
I fjøsen skal alle barna få ta stor del gjennom medansvar for dyrestellet.
Tre, fire, fem og seksåringene er med på å måke, mate og stelle med og for dyrene, mens ett og toåringene starter med å bli kjent med, kose med og etablere tillitt til dyrene.
Når barna er sammen med dyrene vil de bli bevisst sitt eget nonverbale og verbale språk. Om bevegelsene blir for brå eller gledeshylene for høye, vil dyrene mest sannsylig løpe å gjemme seg. Det vil være nødvendig å lese dyrenes kroppsspråk, og å inntone egen atferd. Dette har stor overføringsverdi i andre kontekster senere i livet.
Inne i barnehagen har hver avdeling et terrarie med pinnedyr
Visste du at?
Forskning viser at barn som vokser opp med dyr rundt seg som en naturlig del av barndommen, kan få stor evne til å vise omsorg, ta hensyn til seg selv og andre gjennom den empatiske og omsorgsgivende effekten som dyrehold gir.
Her kan du se en liten video av noen dyr vi har og har hatt her hos oss i Skautrollet
https://www.youtube.com/watch?v=RZBAOzc44jw